Sunday 1 March 2015

Apa itu Creative Common Licence?


Creative Common License 




Image result for gambar creative common license

Apa itu Creative Common Licence?

Creative Common License adalah merupakan sebuah organisasi yang menawarkan kepada orang ramai satu set perlesenan hak cipta secara percuma dan lesen-lesen ini akan membantu  pencipta atau pemegang lesen memberitahu dunia apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan berkaitan kerja mereka yang telah dihakciptakan.Ia terutamanya bagi kerja-kerja yang dipamerkan di Internet dan ia boleh dalam sebarang bentuk seperti rakaman video, rakaman audiovisual, rakaman muzik, imej, video, teks atau rekaan interaktif. Selain itu, tiada pendaftaran dikenakan bagi menggunakan lesen Creative Common License ini.

Melalui pilihan pelesenan yang disediakan oleh Creative Commons, ia membolehkan pemilik sesuatu kandungan berkongsi hasil kerja mereka, seperti gambar, video, grafik, teks, dan sebagainya untuk digunakan oleh sesiapa sahaja, dan pada masa yang sama memberikan kredit hak cipta kepada pemilik asal.

Creative Commons yang telah diperkenalkan di Malaysia sekitar tahun 2006. Ia telah  menerima sokongan ramai pihak, termasuk MDeC daripada Malaysia sendiri. Sekiranya perasan, kebanyakkan laman web berbentuk perkongsian menyediakan sokongan perkongsian menggunakan lesen Creative Commons, termasuk  Google, Wikipedia,YouTube, Flickr, SoundCloud, Vimeo, dan banyak lagi.



Mengapa ia perlu diberi perhatian dalam penyampaian maklumat? 

Image result for gambar creative common license

Dengan menggunakan pelesenan Creative Commons pada hasil karya anda, ia memberikan fleksibiliti untuk pengguna lain dalam berkongsi karya anda bersama yang lain, disamping pada masa yang sama mengekalkan apa yang ditetapkan oleh anda. Ia sekaligus membantu dalam beberapa bidang, terutamanya dalam bidang pendidikan, disamping membolehkan hasil karya anda dicapai oleh lebih ramai pengguna seluruh dunia.

Disamping itu, apabila anda ingin membangunkan sesuatu kandungan, sebagai contoh sekiranya ingin meletakkan  sebuah video, anda boleh menggunakan lagu latar atau grafik yang dilesenkan oleh pengguna lain, dan melaluinya kedua-dua pihak mendapat keuntungan. Sebagai contoh, video anda akan mendapat lagu latar yang menarik, manakala pemilik lagu asal mendapat lebih capaian dengan lagu hasil mereka didengari lebih ramai orang seluruh dunia.
   
Image result for gambar creative common licenseImage result for gambar creative common license


No comments:

Post a Comment