Friday, 23 January 2015

Masalah Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran


Masalah Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran 
           Image result for gambar kelemahan ict dalam pembelajaran
Kewujudan Teknologi Maklumat dan Teknologi Multimedia telah memberikan impak yang besar kepada generasi pada masa kini termasuklah dalam bidang pendidikan.Namun di sebalik kemajuan yang dikecapi terdapat pelbagai masalah yang timbul yang menjadi kelemahan kepada teknologi tersebut.Antara kelemahan dan kekurangan Teknologi Maklumat dan Teknologi Multimedia ini  dalam pengajaran dan pembelajaran adalah:

  • Kekurangan pengetahuan, kepakaran dan kemahiran di kalangan guru-guru.
Sebelum mempraktikkan Teknologi Maklumat dan Teknologi Multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran, guru terlebih dahulu hendaklah mempunyai kemahiran dan kepakaran dalam bidang ICT ini.Tanpa ilmu yang cukup ia akan menimbulkan kesukaran ketika sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

  • Kekurangan komputer di setiap Sekolah.
Sekiranya Pengajaran dan Pembelajaran secara berkomputer hendak dijalankan di setiap sekolah, ia sememangnya memerlukan  kos yang banyak. Ini kerana, bagi memastikan objektif pembelajaran tercapai setiap murid perlulah dibekalkan dengan komputer sewaktu  pembelajaran dilaksanakan.

  • Kekangan masa.
Salah satu faktor yang menghalang penggunaan ICT ini adalah kerana waktu pembelajaran yang singkat.Jumlah masa dalam satu sesi pengajaran seminggu hanyalah 2 jam.Ini sudah pasti tidak memberikan ruang yang cukup kepada para pelajar untuk mencuba kerana aktiviti amali ini memerlukan masa yang panjang.

  • Maklumat tidak ada batasan.
Penggunaan ICT ini juga akan menyebabkan para pelajar memperolehi maklumat tanpa batasan mengikut kadar umur mereka.Ini kerana ianya adalah bersifat umum dan tidak ada had.

  • Para Pelajar menjadi malas
Dengan penggunaan sistem komputer ini, ia akan menjadikan kanak-kanak malas untuk berusaha kerana maklumat senang diperolehi.Dengan itu, bakat mereka tidak dapat ditonjolkan dan penguasaan mereka terhadap sesuatu perkara tidak dapat dinilai.

  • Deria rangsangan tidak dapat berkembang
Sekiranya para pelajar sentiasa didedahkan dengan teknologi sahaja, deria rangsangan mereka tidak dapat berkembang kerana mereka tidak mengetahui dan merasai keadaan sebenar sesuatu perkara. Contohnya, murid akan mengetahui tentang buah durian tetapi tidak dapat merasai bentuk dan rasa buah tersebut,

  • Prestasi guru menurun
Guru juga akan menjadi malas kerana melalui email dan laman web mereka boleh menukar hasil kerja mereka dan mengambil daraipada hasil kerja orang lain.Kaedah pengajaran dan pembelajaran akan menjadi sama sahaja.Kanak-kanak tidak akan dapat pembaharuan dalam pembelajaran dan semua kanak-kanak akan belajar benda yang sama. 


Image result for gambar penggunaan ict dalam pembelajaran        

Rujukan

Zawiyah Mohd Yusof.Nazura Abd Manap.Masnizah Mohd.Azizi Abdullah.Teknologi Maklumat & Komunikasi Etika Undang-Undang dan Sosial.2005.McGraw Hill Company.

Abdul Mnaf Bohari.Isu-isu Kontemporari Koridor Raya Multimedia Inovasi Teknologi.2006.Prentice Hill.

http//eprints.utm


No comments:

Post a Comment