Penulis:Ashinida Aladdin,Afendi Hamat dan Mohd Shabri Yusof.Artikel ini membincangkan tentang Penggunaan PBBK(Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab.Sememangnya
perkembangan Teknologi kini sudah semakin pesat, pengggunan komputer telah
terbukti mempunyai potensi yang sangat luas dalam pelbagai bidang termasuk Pengajaran Dan Pembelajaran
Bahasa Arab.Maka dengan itu, Kajian awal tentang perkara ini telah dibuat dan
hasilnya dilihat ianya adalah satu cara
yang positif dalam meningkatkan mutu Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab.
Penulis mendapati bahawa Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer ini sebenarnya
adalah merupakan pembelajaran yang berasaskan kepada penggunaan komputer dan
juga internet.Ia sememangnya satu kemudahan yang ingin diberikan kepada pelajar
dan juga guru.Selain itu, memandangkan bahasa Arab adalah merupakan bahasa
asing maka dengan menggunakan komputer segala maklumat mudah untuk diperolehi dan dikongsi
bersama.Ia juga dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran bahasa dan
kemahiran komputer kepada para pelajar.
Daripada kajian yang dilakukan, Dengan
penggunaan komputer juga aktiviti yang lebih menarik dapat dilaksanakan semasa
proses Pengajaran Dan Pembelajaran sedang dilaksanakan. Pelbagai bahan dan
maklumat boleh didapati dan mampu membantu pelajar untuk memahami sesuatu
perkara.Dengan ini, guru dapat memberikan gambaran yang lebih jelas kepada
setiap pelajar tentang apa yang sedang dipelajarinya.Para pelajar juga dapat
meningkatkan liguistik serta menjimatkan masa dalam mempelajari sesuatu
konsep.Oleh itu, dapatlah dijelaskan bahawa sekiranya guru dan pelajar
diberikan pendedahan yang mencukupi dalam hal ini, perlaksanan Pengajaran Dan
Pembelajaran akan lebih berkesan berbanding penggunaan secara manual atau
teori.
Walau
bagaimanapun, penulis telah mendapati terdapat juga beberapa kelemahan dalam menggunakan komputer semasa proses Pengajaran Dan Pembelajaran
dilaksanakan. Masalah yang utama adalah apabila pelajar tidak tahu penggunaan
komputer dan ini menjadikan guru mengambil masa yang lama untuk memberi
penerangan kepada para pelajar. Di samping itu, masalah teknikal yang
melibatkan komputer dan perisian yang tidak berfungsi dengan baik juga adalah
merupakan masalah yang selalu dihadapi oleh para pelajar dan juga guru.
Dengan ini dapatlah disimpulkankan bahawa Pembelajaran Bahasa Arab menggunakan komputer sebenarnya memberi banyak faedah kepada murid-murid dan memudahkan pemahaman pelajar dalam sesi pembelajaran.Moga dengan ini pembelajaran bahasa arab dapat dipertingkatkan dengan adanya program PBBK ini.
No comments:
Post a Comment